.

המגמות החמות של עולם קידום האתרים לקראת 2013

מאת ד"ר רוני הורוביץ

באופן עקבי ומתמיד צעד אחד צעד גוגל משנה את פניו משכלל את הקריטריונים שלו לדרוג אתרים ומקשה יותר ויותר על אנשי קידום אתרים המפעילים מה שנקרא טכניקות של כובע שחור Black hat technicks מאמר זה מציג 5 מגמות חמות בעולם ה SEO לקראת 2013!

מגמה 1: גוגל מרחיב את קריטריוני הדרוג שלו גם לטיב השירות

יצא לכם להשתמש בשירותם של מובילים? האמת היא שלא יצא לי לעבוד הרבה איתם אבל במקרים המועטים שכן יצר לי עליתי מהר מאוד על האסטרטגיה שלהם. כדי לזכות בעבודה הם מציעים הצעת מחיר נמוכה יחסית. כאשר הם מגיעים לבצע את העבודה בפועל הם "מגלים להפתעתם" מדרגות צרות מאלה שסיפרתם עליהם, ארון כבד הרבה יותר ורחוב צר שהמשאית שלהם בקושי עוברת בו. על כל אלה הם מבקשים כמובן תוספת. ואם לא תתנו להם את התוספת? הם יהפכו את הכבודה שלכם לבת ערובה. "אדוני אין בעיה, אני משאיר לך את כל הדברים כאן ברחוב".

השיטה הטובה ביותר להלחם בתופעה היא באמצעות הצגה מוקצנת בכוונה של הקשיים בשלב הצעת המחיר. תדגישו כמה חדר המדרגות שלכם צר, כמה המקרר כבד וכו' וכו'. אל דאגה מכיוון שהם רוצים בשלב זה לזכות בעבודה עדיין תקבלו מחיר טוב אבל לא תאפשרו להם לבכות בעת ביצוע העבודה.

אז איך עניין המובילים קשור בנושאי קידום אתרים? אז כך: באחד משיטוטי נתקלתי במכתב שכתב סנטר אמריקאי למט כץ ()
matt catz , בכיר בגוגל, בנושא שירותי הובלה. מסתבר שהסנט האמריקאי, כנראה לאחר קבלת תלונות רבות, החליט לחקור את תעשיית המובילים האמריקאית. אגב, מרשים לראות את הטיפול הרציני של הסנט האמריקאי בתופעה בעייתית, הלוואי עלינו.

הסנטור כתב למהנדס מגוגל על כך שבעולם המובילים האמריקאי רבים מהאתרים שמופיעים במקומות הראשונים עבור ביטויים רלוונטיים הם למעשה אתרי תיווך שאינם מבצעים את ההובלה בפועל. הם נושאים שמות "מכובדים" כמו united movers וגובים מקדמה על חשבון ההובלה שהיא למעשה עמלת התיווך שלהם. ביום ההובלה הלקוח מתפלא לראות חברה אחרת לגמרי מגיעה לבצע את העבודה, חברה שמשתמשת כמובן בשיטות הנלוזות שהזכרתי קודם לגביית מחיר הגבוה מזה שהוסכם עליו.

יש כאן בעיה מובנית ברעיון של מנוע החיפוש. הניקוד של מנוע החיפוש ניתן עבור רלוונטיות המידע ולא עבור טיב השירות. מצד שני אנשים רואים בגוגל גם מעיין חותמת איכות לטיב השירות. "אם גוגל דרג אותם במקום גבוה כנראה שהם מספקים שירות טוב" חושבים לתומם המחפשים. אני בטוח שגוגל יעשה כל מאמץ שכאשר מדובר במוצרים או בשירותים להתחשב גם בטיב השירות. גוגל לא יכולה להרשות לעצמה פגיעה במוניטין שלה בגלל ספק שירות נלוז. בהתאם אסטרטגיית SEO תהיה, בנוסף לכתיבת תוכן איכותי, גם פשוט לספק מוצרים טובים ושירות מעולה.

כיצד גוגל יבצעו את בדיקת טיב השירות? טוב, אני לא צריך לחשוב בשבילם. בדיוק לשם כך הם מעסיקים את טובי המהנדסים ומשלמים להם בעין יפה מאוד. יש כמה דרכים שאני יכול לחשוב עליהם כמו ניתוח עדות הלקוחות באתר, מתן אפשרות ללקוחות לדרג את השירות ושאיבת מידע מאתרי דרוג שמתמחים בכך, ניתוח השיחה על השירות באתרי מדיה חברתית ועוד שיטות רבות שאוכל לחשוב עליהן כאשר גוגל יהיו מוכנים לשלם לי על כך..

אני רוצה בכל זאת להציג כאן שיטה שגוגל כבר מפעילה. הנה צילום של חלק מדף התוצאות עבור ביטוי החיפוש "מתכון פאי תפוחים" שימו לב לדרוג הכוכבים של המתכונים:

מעניין במיוחד הדרוג האחרון כנראה מדובר בפאי באמת מעולה שזכה ל 2806 ביקורות והדרוג הממוצע הוא 5 כוכבים! אתם ודאי שואלים את עצמכם כיצד משיגים דרוג כזה?

ובכן תאמינו או לא גוגל מאפשרת לבעלי אתרים להשתמש בקוד בפורמט מיוחד אותו שותלים באתר (מדובר למעשה בניצנים ראשונים של מה שנקרה "הרשת הסמנטית" אבל על כך במאמר אחר). עד כמה שזה מוזר כל בעל אתר שמוכר מוצרים או מציע מתכונים כמו במקרה שלנו יכול להתהדר בקלות בחמישה כוכבים ובמספר מדרגים בלתי מוגבל פשוט באמצעות שתילת הקוד המתאים.

האם השריף הפך פתאום תמים? האם לא עלה בדעתו שבעלי אתרים יאמצו מיד את השיטה כדי להציג דרוג גבוה וחשוב מכך מספר מדרגים עצום כדי להוכיח איכות ופופולאריות? אני חושב שגוגל הוא הכל חוץ מתמים. כמו חוקר טוב גוגל יכול להצליב מידע ולבדוק אם הדרוג הוא סביר. ייתכן שגוגל אפילו משתמש בשיטה כפתיון כדי לבדוק מי מנסה להתל בו ולהציג דרוג פיקטיבי. מידע טכני מצד גוגל תוכלו למצוא כאן

מגמה 2: חיפוש מותאם אישית

מחפש אחד, כאשר הוא מחפש מידע על "הפלישה לנורמנדי" מתעניין באתרי מידע היסטורי, מחפש אחר, מחפש מידע על הסרט המפורסם. מחפש אחד שמקליד את ביטוי החיפוש "כאב גב" מחפש פתרון לכאב הגב שלו, מחפש אחד הוא רופא שמחפש מידע מקצועי על התחום. אם גוגל תכיר את המחפשים היא תדע להעניק להם מידע מותאם אישית ושונה ממחפש למחפש גם אם אותם מחפשים מקלידים את אותם ביטויי חיפוש. התופעה של חיפוש מותאם אישית תלך ותתגבר ובקרוב האמירה " האתר שלי מדורג במקום X בדף תוצאות החיפוש" תהיה פשוט חסרת משמעות משום שכל מחפש יראה תוצאות חיפוש אחרות לגמרי.

משמעות מיידית של זה היא שלא ניתן יהיה יותר לקבוע את איכות עבודתו של איש קידום אתרים במונחים של דרוג האתר. המדד היחיד להצלחה של קידום האתר במנועי החיפוש תהיה כמות התנועה שמגיעה מהתוצאות האורגניות של גוגל עבור מילות החיפוש הרלוונטיות. ייתכן שגם המדד הזה לא יהיה יעיל מספיק ולמעשה טיב קידום האתרים ימדד במספר ההמרות שהוא מייצר. כלומר השאלה תהיה לא רק כמה תנועה מגיעה אלא גם אם מגיע תנועה רלוונטית.


משמעות נוספת תהיה שכדי לבצע את פעולת קידום האתר היטב יהיה צורך להכיר היטב את קהל היעד: מאפיינים דמוגרפיים, פסיכוגרפיים והתנהגותיים.

מגמה 3: דרוג של אנשים ולא רק דפים או אתרים

אף מקצוע אינו פועל בחלל וגם המקצוע של תכנון אלגוריתמים של חיפוש אינו שונה מכך. רבים מהרעיונות בבסיסו של אלגוריתם החיפוש של גוגל הגיעו מעולמות שקדמו לו. למשל הרעיון המרכזי של גוגל, זה שאפשר לו לעלות על כל מנועי החיפוש שהיו בזמנו בטיב החיפוש, הגיע מתחום בקרת האיכות של המחקר המדעי.

כידוע תוצאות המחקרים בעולם המדעי מתפרסמים במאמרים המופיעים בכתבי עת מדעיים. אבל איך מעריכים את איכות המאמר? השיטה שהתקבעה היא לבדוק את איכות המאמר באמצעות מספר המאמרים האחרים המצטטים אותו. ככל שמאמר הוא טוב יותר הוא אמור להיות משפיע יותר ומצוטט יותר.

הרעיון של שני החברים מייסדי גוגל, שעל בסיסו כתבו גם את עבודת הדוקטורט שלהם (שנדמה לי שלא השלימו אותה) היה ליצור מודל דומה עבור קביעת האיכות של דפים ברשת. במודל שלהם הקישור אל הדף מדף אחר שנמצא בדומיין אחר משמש כהצבעה על איכות הדף. ההיגיון הוא שאם בעל דף
X מחליט להציב בדף שלו קישור לדף Y הוא מביע בכך את אמונו באיכות התוכן של דף Y.

השיטה עבדה היטב בתחילת הדרך עד שאנשים למדו דרכים שונות ומשונות להתל במנוע החיפוש ולייצר לעצמם קישורים שאינם קשורים באיכות התוכן (למשל לרכוש קישורים בתשלום מאתרים אחרים). אגב, על תטעו, דבר דומה מתרחש בעולם המדעי, גם שם חוקרים יוצרים קומבינות שונות ומשונות כדי ליצור לעצמם ציטוטים ממאמרים אחרים (הפשוטה שבהן היא להכיר חוקרים אחרים בכנסים להזמין אותם לבירה ולבקש מהם ציטוט במאמרם הבא).

הקישורים משפיעים כמובן גם כיום אולם גוגל עושה מאמיצים גדולים לקבוע את איכות הקישור והרלוונטיות שלו לפני שהיא מתחשבת בו.

 לאחרונה גוגל התחילה להכניס מרכיב נוסף מהעולם הישן. כיצד אתם מחלטים אם לרכוש ספר או אם לקרוא מאמר בעיתון? מרכיב חשוב הוא הכותב. אתם תקנו את הספר החדש של הסופר האהוב עליכם כמעט ללא היסוס. לעיתים תרכשו את העיתון רק כדי לקרוא את המאמר השבועי של הכותב האהוב עליכם (כמה רוכשים את גיליון סוף השבוע של ידיעות אחרונות רק כדי לקרוא את הטור של דנה ספקטור?).

גוגל שמבינה שאנשים אוהבים לקרוא כותבים מסוימים ולאחרונה מאפשרת להוסיף מידע על הכותב של כל מאמר באינטרנט באמצעות החיבור שלו לפרופיל הגוגל פלוס שלו. (כך אגב גוגל מרוויחה שתי ציפורים במכה אחת..גם מידע על הכותב וגם העלאת הפופולאריות של הרשת החברתית שלה)

 כך זה נראה בדף תוצאות החיפוש:

שימו לב לכך שבנוסף לתמונה גוגל מספק קישור לפרופיל הגוגל פלוס של הכותב וכן למאמרים נוספים שלו! במשך הזמן גוגל תאסוף מידע על כותבים טובים ופופולאריים ומאמרים שלהם עשויים לעלות בדרוג רק כי הם שלהם.

גוגל גם תחבר את המידע על הכותב עם המגמה של החיפוש מותאם אישית וכאשר אתם תחפשו מידע בנושא מסוים גוגל תקדם את התכנים שנכתבו בידי הכותבים האהובים עליהם. המסקנה האופרטיבית היא פשוטה מאוד: עליכם לטפח את המוניטין שלכם ככותבים שהקוראים (ובעקבותיהם גוגל) אוהבים.

כיצד מחברים את הדפים שלכם לפרופיל הגוגל פלוס שלכם? העניין פשוט למדי כאן תמצאו את ההסבר המלא

מגמה 4: הרחבת תוצאו החיפוש לתכנים ולא רק קישורים

שימו לב לתמונה, האם אתם מגלים משהו מוזר? בעבר דף תוצאות החיפוש היה פשוט אוסף של קישורים למקורות המידע ברשת. כיום גוגל החלה להציג מידע בדף התוצאות החיפוש עצמו שעשוי לחסוך למחפש קליק נוסף אל התוצאות ובנוסף לספק לו את חותמת האיכות של גוגל לגבי אמינות המידע.

הנה תמונה נוספת הפעם של טיסות מפריז ללונדון. גוגל מציגה את פרוט הטיסות ממש בדף תוצאות החיפוש:

והנה עוד דוגמא: עבור השאלה what is yahoo גוגל מציגה את ההגדרה המילונית. אגב מעניין מה מציעה כהגדרה של yahoo: אדם גס רוח, רעשני, או אלים..

אני מניח שהמגמה הזו של הצפת תכנים במנועי החיפוש תלך ותתגבר ויותר ויותר מחפשים ימצאו את התשובה כבר בדף תוצאות החיפוש. ייתכן שבכך גוגל מתחרה במנוע החיפוש המתוחכם wolfram alpha שבנוי אך ורק על מתן תשובות בדף תוצאות החיפוש (בקישור תמצאו את התשובה שלו למילת החיפוש Israel)

מגמה 5: גוגל הופך למבקר אומנותי וספרותי

לאחרונה נערך שינוי במתכונת הבחינה הפסיכומטרית כך שנוסף לה פרק של כתיבת חיבור. אני לא נכנס כאן לעניין השאלה האם שילוב חיבור בבחינה פסיכומטרית הוא נכון (אם כי אני בהחלט יכול לומר שהסטודנטים הישראליים מתקשים מאוד להביע את עצמם באופן ממוקד ומדיוק בעלפה ובכתב), אלא שלאה כיצד ייבדק החיבור.

ובכן התשובה היא שהחיבור ייבדק באמצעות תוכנת מחשב. האם תכנת מחשב יכולה להעריך את עומק הטיפול בנושא, את שטף הכתיבה ואת איכות הסגנון. כנראה שכן.

למעשה זה בדיוק מה שגוגל עושה. גוגל בודק את התכנים באתר שלכם כמעט כמו מבקר ספרותי ולא מסתפק בכך. לאחרונה גוגל גם החל לבדוק את איכות עיצוב האתר: האם הוא מקצועי ונקי או קקפוניה של צבעים וצורות.

בואו נראה מה בין השאר גוגל בודק:

האם התוכן מקורי או שהועתק ממקורות אחרים. האם הכתיבה נקייה משגיאות, האם הסגנון נקי ומקצועי? האם התוכן נכתב מתוך עניין אמיתי או שהכותב מנסה לנחש מה יעניין את גוגל. האם הכותב הוא סמכות מוכרת בתחום שבה הוא כותב? האם המבקרים שגוגל שולח שוקעים בתכנים שלכם או ממהרים לחזור לדף תוצאות החיפוש?

מסקנות

שמתי לב שבכל פעם שאני כותב על נושא SEO בשנים האחרונות, בסופו של דבר אני מציע את אותן מסקנות: הדרך הנכונה היא פשוט להשקיע בתוכן איכותי ומקורי ולהציב אותו באתר נאה מעוצב באופן נקי ונוח לקריאה. הניואנסים שעולים מהמאמר הזה הם שאם אתם מספקים מוצר או שירות אזי איכות השירות שאתם מספקים תתגלגל בסופו של דבר גם לתוצאות החיפוש. עניין נוסף הוא שעליכם לתחזק את הנוכחות שלכם בגוגל פלוס כדי שגוגל יכיר אתכם ויוקיר את פועלכם

נוצר באמצעות מערכת רב דף מבית רב מסר

.